dijous, 11 de juliol del 2013

ELS 100 LLENGUATGES DELS NENS I LES NENES


Treballar amb nens vol dir haver de fer els comptes amb molt poques certeses 
i moltes incerteses

(1920-1994)


Mestre i pedagog italià, Loris Malaguzzi, va ser iniciador i inspirador de l’aventura educativa reggiana i va impulsar la creació d’un servei públic municipal d’escoles infantils. Va dedicar la seva vida a construir una experiència educativa de qualitat, on l’aprenentatge s’aconseguís a través de la recerca i de l’experimentació. 


Segons Malaguzzi, l’escola subestimava els alumnes, els encasellava i no els permetia experimentar, aprendre per ells mateixos. Per a ell, les idees sorgeixen d’experiències reals i donen com a resultat conclusions i respostes reals. Segons la seva pròpia pedagogia, els nens i les nenes tenen el potencial, la curiositat i l’interès per a construir el seu propi aprenentatge.

Tu creus que han canviat gaire les coses? Si creus que encara té vigència el seu missatge, continua llegint...


Malaguzzi tenia la certesa que els nens i les nenes tenen 100 llenguatges. És a dir, que veuen molt més enllà de totes les coses. per a entendre-ho més bé, només cal llegir aquesta poesia que va escriure. 

Però el cent existeix

L’infant és cent de cent.
L’infant té cent llengües,
cent mans,
cent pensaments,
cent maneres de pensar
de jugar i de parlar.
Cent, sempre cent
maneres d’escoltar
de sorprendre,
d’estimar;
cent alegries
per cantar i comprendre,
cent maneres
de descobrir,
cent maneres de somiar.
L’infant té cent llengües,
(i encara cent, i cent, i cent)
però li’n roben noranta-nou.
L’escola i la cultura
li separen el cap del cos.
Li diuen: de pensar sense mans,
de fer sense cap,
d’escoltar i no parlar,
de comprendre sense joia,
d’estimar i sorprendre’ns
només per Pasqua i per Nadal.
Li diuen que el joc i la feina,
la realitat i la fantasia,
la ciència i la imaginació
el cel i la terra,
la raó i els somnis,
són coses que no van plegades.
Li diuen en definitiva,
que el cent no existeix.
I l’infant diu: però el cent existeix.


 Hi ha una bona interpretació d'aquesta poesia a la xarxa. Mira-te-la en aquest enllaç PERÒ EL CENT EXISTEIX
















Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada